Nytt om aviseringsproblemen för medlemsavgifterna
Dubbelförsenade utskick av avier. Fel underlag till arbetsgivare som betalar in medlemsavgifter. Individuella avier till medlemmar som inte ska ha det. Medlemmar som ska ha individuella avier har inte fått några än. Medlemmar som fått avier har fått felaktiga belopp på dem, både för stora belopp och för små.
Leverantören av Fastighets nya administrativa system har nu börjat hitta de fel som orsakar problem vid aviseringen av medlemsavgiften för januari.
Åtgärder på grund av fel som visat sig:
Till arbetsgivare
Leverantören av det nya systemet ska nu skicka ut rätt OCR-nummer till de arbetsgivare där det upptäckts att de fått felaktiga sådana.
Nya avgiftslistor med kollade uppgifter skickas ut till arbetsgivare för att det ska vara möjligt att se att det är rätt avgifter som betalas in av de arbetsgivare som dragit medlemsavgifter från medlemmarnas lön.
Till medlemmar som drabbats av problemen
Medlemmar som ännu inte fått sin individuella avi, antingen via post eller som e-faktura, ska få den under den här veckan, första veckan i februari.
Medlemmar som fått felaktiga belopp på sina avier och betalat dem ska få detta åtgärdat i och med utsändandet av nästa avi. De som betalat in för mycket får en avi där det som inbetalats för mycket dras av från kommande avi/avier. De som betalat in för lite får betala det som ett påslag på nästa avi.
Vi på Fastighetsanställdas Förbund är förstås mycket ledsna över alla problem vi förorsakat våra medlemmar i och med de problem som kommit med införandet av de nya administrativa systemet. Vi jobbar hårt för att försöka hitta felen och få till det så att det fungerar.
Den som har funderingar och fler frågor ber vi att i första hand använda mailen: mailto:forbundskontoret@fastighets.se
Den som vill ringa kontaktar Fastighets regionkontor: Kontaktuppgifter till regionkontoren
När ny information finns berättar vi det här på www.fastighets.se