En enig nämnd fråntar auktorisationen från städföretaget Kleni AB

Auktorisationsnämnden, som utgörs av representanter från arbetsgivarorganisationen, fackförbunden och en opartisk ordförande, har valt att frånta Kleni AB auktorisationen då företaget inte längre lever upp till kriterierna.

Publicerad:

Auktorisationen är skapad för att stärka städ- och servicebranschen och lyfta fram seriösa företag. Det ska vara en trygghet för kunder, företag och medarbetare. Kriterierna är framtagna i samverkan mellan Almega Serviceföretagen, Fastighets och Kommunal.

”Det är både bekymmersamt och sorgligt att företaget valt att agera i strid med Auktorisationens kriterier. Det drabbar deras personal, deras kunder och branschen i stort. Vi är fortsatt övertygade om att vår auktorisation är viktig för att stävja denna typ av beteende. Det är hårda krav för att få vara auktoriserad”, säger Thomas Kolbe som är nämndens opartiska ordförande.

”Redan innan det medialt kom fram att Kleni AB jobbar på ett sätt som inte är förenligt med auktorisationen påbörjade vi en fördjupad granskning av deras verksamhet. Den är nu klar och vi var helt eniga i nämnden att de ska fråntas auktorisationen”, fortsätter Kolbe.

“Auktoriserade bolag behöver förnya sin auktorisation årligen. Men om vi, som vid detta fall, får indikationer på att någonting inte stämmer kan vi granska dem i förtid. Det har vi gjort under en period och är trygga i beslutet”, avslutar Kolbe.

Serviceföretagen samlar idag 160 auktoriserade företag som varje år kontrolleras för att säkerställa att de fortsatt möter kriterierna.

För frågor om uteslutningsärendet eller Serviceföretagens auktorisation hänvisas till:

Martin Stenmo
Chef, Almega Serviceföretagen
martin.stenmo@almega.se

Uppdaterad: