Medlem
Hur vi hanterar medlemmarnas personuppgifter.
GDPR (General Data Protection Regulation) syftar till att värna om dina personuppgifter och styr vilka behandlingar som får göras med dem. Vi på Fastighetsanställdas Förbund värnar om din personliga integritet och arbetar för att du tryggt kan lämna dina uppgifter till oss.
När du ansöker om att bli medlem i Fastighetsanställdas Förbund lämnar du dina personuppgifter till oss, såsom namn, kontaktuppgifter, personnummer, uppgift om arbetsgivare med mera.
Dina personuppgifter
En personuppgift är alla uppgifter som direkt eller indirekt pekar ut en person. Till exempel namn, telefonnummer eller en bild på en person.
Kategorier av personuppgifter som behandlas av förbundet är (exempel i parentes):
• Uppgifter för identifiering (namn, personnummer, medlemsnummer mm),
• Kontaktuppgifter (adress, e-post, telefonnummer mm)
• Medlemsuppgifter (tillhörighet region, avdelning, klubb, inträdesdatum, medlemskategori)
• Uppgifter vid förhandlingsärenden
• Uppgifter om förtroendeuppdrag (tidsperiod, uppdrag, utbildningar)
• Utbildningar (genomgångna utbildningar, period/år)
• Bankuppgifter (bank, kontonummer, betalsätt t.ex. autogiro)
• Uppgifter om anställningsförhållanden (arbetsgivarens namn, organisationsnummer,
arbetsplats, lön)
• Reskontra (inbetalda avgifter, påminnelser, obetalda fakturor)
Vill du kontrollera dina personuppgifter? Logga in på Mina sidor där kan du själv uppdatera vissa av dina personuppgifter. Det går även att meddela oss om det finns några felaktigheter genom att mejla till forbundskontoret@fastighets.se.
Att vara medlem i ett fackförbund
Medlemskap i fackförening är en känslig personuppgift och ditt medlemskap får inte röjas utanför
Fastighets och dess biträden (du kan läsa mer om biträden nedan) om det inte finns särskilda skäl. Ett
av skälen är att tillämpa det kollektivavtal som vi träffat med din arbetsgivare eller med en
arbetsgivarorganisation.
Eftersom medlemskap i Fastighets är en känslig personuppgift ber vi dig att inte lämna din e-post
som du har via din arbetsgivare eller skriva personliga frågor i sociala medier så att din fackliga
tillhörighet röjs.
Som förtroendevald är situationen delvis annorlunda. När du är förtroendevald har du ett uppdrag i
Fastighets där det ingår att vara kontaktperson för medlemmarna. I det fallet ingår det i uppdraget
att informera om att du är medlem i Fastighets. Till exempel kan förtroendevaldas kontaktuppgifter
och bild publiceras på webb och i tidning.
När du blir medlem
När du blir medlem i Fastighets ingår du ett ömsesidigt åtagande med oss, medlemskapet innebär en
rad rättigheter och förmåner för dig och du som medlem betalar en avgift och håller dina uppgifter
uppdaterade. Detta avtal oss emellan är grunden för att vi får behandla dina medlemsuppgifter.
Vad använder vi uppgifterna till?
Ändamålet med behandlingen av personuppgifterna är att vi ska kunna erbjuda dig ett så bra
medlemskap som möjligt hos Fastighets. Syftet med verksamheten bestäms av alla som blir medlemmar och regleras av våra stadgar.
Vi behöver dina personuppgifter för att till exempel informera och stödja dig i olika frågor som rör
dina arbetsförhållanden och din yrkesutveckling inom ramen för vår fackliga verksamhet. Vi använder
också uppgifterna för att kunna administrera ditt medlemskap och dina medlemsavgifter.
Vi kommunicerar med dig på den e-postadress du har registrerad hos oss på Fastighets. Vi
rekommenderar dig att inte ha en mejladress till din arbetsgivare registrerad hos oss utan en privat.
Du kan själv uppdatera vissa av dina personuppgifter på Mina sidor eller meddela oss om det finns
några felaktigheter genom att mejla till forbundskontoret@fastighets.se.
Hur samlar vi in och lämnar ut personuppgifter
De flesta av dina personuppgifter lämnar du själv till oss vid inträdet, men vi uppdaterar också
uppgifter mot till exempel folkbokföringsregistret. För att kunna driva dina rättigheter enligt
kollektivavtal utbyter vi också information med din arbetsgivare och arbetsgivarorganisationer.
Fastighets strävar efter att endast samla in den information om dig som behövs för att kunna utföra
uppdraget som facklig organisation, att kunna tillvarata dina rättigheter och administrera ditt
medlemskap och tillhörande förmåner.
Förbundet är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. För att kunna
tillvarata dina rättigheter och administrera ditt medlemskap lämnar förbundet i vissa fall vidare dina
personuppgifter till andra organisationer eller leverantörer. Dina personuppgifter skyddas genom
biträdesavtal. Biträdesavtalen reglerar hur personuppgifterna får hanteras hos dessa aktörer.
Du lämnar de flesta uppgifterna
De personuppgifter vi behandlar inhämtas från dig i samband med medlemsansökan och när du
uppdaterar dina uppgifter tex när du byter arbetsgivare eller telefonnummer. Du kan alltid logga in
på Mina sidor och kontrollera att dina uppgifter är korrekta. Vissa uppgifter kan också uppdateras
där. Vi behandlar även de uppgifter du lämnar om dig när du till exempel går en av förbundets
utbildningar eller när vi företräder dig i ett ärende i samarbete med andra organisationer.
Fastighets personuppgiftsbiträden
Fastighets använder en rad personuppgiftsbiträden för att kunna hantera ditt medlemskap. Till
exempel arbetar förbundet för att hålla dina adressuppgifter uppdaterade och använder därför en
tjänst som baserar sig på Skatteverkets folkbokföringsregister. Det här är ett exempel på ett
personuppgiftsbiträde till Fastighets som vi använder för att samla in information.
Andra kategorier av biträden som får ta del av personuppgifter är till exempel vårt företag för
administration FASAB6F, tryckerier, LO, a-kassan, IT-konsulter, utbildningssamordnare, banker och
leverantörer av system och medlemsförmåner.
Myndigheter eller annan reglerad verksamhet
När vi är skyldiga enligt lag eller förordningar att lämna ut dina uppgifter gör vi det på ett ordnat sätt
med lämplig skyddsnivå. Du kan meddela oss om du inte önskar den här eller andra förmåner, via
Mina sidor eller forbundskontoret@fastighets.se.
Kollektivavtal
Tillämpningen av det kollektivavtal som din arbetsgivare är bunden av innebär också att vi utbyter
information med din arbetsgivare och dennes arbetsgivarorganisation. Personuppgifter kan också
lämnas till partsgemensamma organisationer, till exempel avseende lärlingar där uppgifter i vissa fall
kan lämnas till den aktuella yrkesnämnden. För att kunna tillvarata dina rättigheter i en tvist lämnar
vi också personuppgifter till andra organisationer. Kollektivavtalen innehåller också en rad förmåner,
till exempel försäkringar där personuppgifter lämnas till försäkringsbolaget för att du ska kunna ta
del av förmånerna.
Samtycke
Det kan finns tillfällen då vi behöver fråga dig om vi får behandla dina personuppgifter på något
annat sätt, då ber vi om ett så kallat samtycke. Exempel på sådana situationer kan vara för att
marknadsföra ytterligare förmåner eller om vi behöver hantera dina kostönskemål i samband
med utbildning eller konferens. Ett samtycke kan du återkalla när du önskar. Ett återkallat
samtycke påverkar inte ditt samtycke retroaktivt, det vill säga den tid som Fastighets haft
samtycke till behandlingen.
Förbundet kommer inte att sälja dina personuppgifter vidare till tredje part.
Hur vi hanterar personuppgifter
Personuppgifterna behandlas av anställda på förbundet, förbundets regioner eller förtroendevalda
utsedda av förbundets avdelningar eller klubbar.
Fastighets strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES och att dina
rättigheter och friheter i enligt dataskyddsförordningen (GDPR) tillvaratas. I de fall Fastighets
använder, eller kommer att använda sig av personuppgiftsbiträde som har säte utanför EU/EESområdet, ansvarar Fastighets för att säkerställa att dessa aktörer kan garantera en säkerhetsnivå
avseende dataskydd, motsvarande den som upprätthålls inom EU.
För att säkerställa ett tillräckligt skydd för dina personuppgifter vid överföringar till länder utanför
EU/EES, där beslut om adekvat skyddsnivå från EU-kommissionen saknas, har Fastighets ingått avtal
med respektive mottagare av personuppgifter innehållandes standardavtalsklausuler beslutade och
godkända av EU-kommissionen, genom kommissionens genomförandebeslut (EU) 2021/914.
Önskar du läsa mer om tredjelandsöverföring och de skyddsåtgärder som kan bli tillämpliga, hänvisar
vi dig till Sveriges tillsynsmyndighets (Integritetsskyddsmyndigheten, IMY) hemsida.
Fastighets vidtar därutöver, i de fall då skyddsnivån i mottagarlandet inte kan anses likvärdig med den
inom EU/EES, ytterligare skyddsåtgärder såsom exempelvis pseudonymisering, IP-anonymisering och
kryptering.
Kompletterande information såsom handlingar avseende sådana åtgärder kan erhållas efter förfrågan
till Fastighets dataskyddsombud, se kontaktuppgifter i avsnittet för dataskyddsombud.
Förbundet har en internationell verksamhet som ej rör den enskilde medlemmen utan riktar sig
mot anställda och förtroendevalda på förbundsnivå. Vi har tydliga rutiner för hur personuppgifter
ska hanteras vid möten, konferenser och kongresser.
Medgivande och fullmakt
Vid inträde i Fastighets informerar vi om att medlemsavgiften kan dras av din arbetsgivare vid
utbetalning av din lön. Detta har förhandlats fram och är en del av våra kollektivavtal. För att utföra
detta behöver din arbetsgivare få vissa personuppgifter av oss och det hanterar vi med stöd av
kollektivavtalet. Arbetsgivaren och dennes betalningsförmedlare behöver ha din fullmakt att dra
avgiften från lönen, och därför samlar vi in denna fullmakt i samband med inträdet i förbundet.
Efter avslutat medlemskap
Om du väljer att avsluta medlemskapet hos oss behöver vi ändå behålla vissa av dina personuppgifter
framöver. Vilka personuppgifter vi sparar och hur länge beror på varför vi behöver spara dom.
Exempel:
• Vi behöver hantera inbetalningar, påminnelser eller återbetalning av medlemsavgifter
• Vi behöver ha kvar vissa personuppgifter för att fullgöra de kraven i annan
lagstiftning,exempelvis bokföringslagen
• Eventuell preskriptionstid på ärenden som vi drivit för din räkning, för att vi ska kunna
fullgöra sådana åtaganden mot dig som pågår under tid som sträcker sig efter det att
medlemskapet upphört
• Uppgifter om födelseår, lön, geografiskt ort mm sparas i avpersonifierad form för statistiska
ändamål
• Protokoll, tex vid lönerevision
• Arkiv till exempel protokoll och andra beslutsunderlag i Fastighets arkiv samt
Arbetarrörelsens arkiv, ARAB
• Vi vill också kunna informera dig om förändringar i ditt före detta medlemskap, till exempel
om du har haft försäkringar under tiden som medlem som du eller efterlevande senare kan
göra anspråk på.
Dina rättigheter
Som medlem har du rätt att veta vilka personuppgifter vi har om dig och hur de används.
Dessa rättigheter går vi igenom nedan. Tänk på att de alltid ska vägas mot övrig gällande
lagstiftning och förbundets skyldigheter.
1. Rätten att få information om varför förbundet behandlar mina personuppgifter
Fastighets behandlar dina personuppgifter för att du som medlem ska kunna få hjälp och stöd i
arbetsrättsliga frågor, information om lön, tjänster och förmåner. Läs mer om vilka behandlingar som
görs och vilken laglig grund dessa har stöd under: Vad använder vi uppgifterna till?
2. Rätten att få veta kategorier av personuppgifter som behandlas
En kategori av personuppgifter som behandlas är Kontaktuppgifter, det kan vara adress, mobil och
epost som vi behöver för att komma i kontakt med dig som medlem. De uppdateras antingen genom
att du meddelar oss dina nya kontaktuppgifter eller med hjälp av ett företag som tillhanda håller den
tjänsten. Läs mer under Dina personuppgifter.
3. Rätten att få veta om mina uppgifter lämnas vidare och i så fall till vem och vart
Fastighets samarbetar med olika företag för att kunna fullgöra sitt åtagande till dig som medlem och
behöver då låta den leverantören hantera vissa personuppgifter. Detta regleras genom att företaget
blir ett personuppgiftsbiträde som reglerar hanteringen av personuppgifter. Det gäller för
adressuppdateringar, systemutveckling och support av tekniska och digitala hjälpmedel, tryckerier
för pappersfakturor och tidningen, LO med flera. Även andra tillfällen finns då personuppgifter
lämnas ut, tex till myndigheter. Läs mer under: Hur samlar vi in och lämnar ut personuppgifter
4. Rätten att få veta hur länge uppgifter lagras
Om du väljer att avsluta medlemskapet hos oss behöver vi ibland behålla vissa av dina
personuppgifter en ytterligare tid. Vilka personuppgifter vi sparar och hur länge beror på varför vi
behöver spara dom. De uppgifter vi inte har skäl att behandla gallras.
Läs mer under avsnittet Efter avslutat medlemskap.
5. Rätten att få rätta felaktiga personuppgifter
Du kan själv uppdatera vissa av dina personuppgifter på Mina sidor eller meddela oss om det finns
några felaktigheter som du vill rätta eller radera genom att mejla till forbundskontoret@fastighets.se
6. Rätten att invända mot vad som görs med uppgifterna och begära begränsning av vad som görs
med personuppgifterna
Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter på ett visst sätt, till exempel skicka ut
förbundstidningen eller lämnar dina personuppgifter vidare till försäkringsbolaget för
gruppförsäkring kan du kontakta Fastighets och meddela det. Använd gärna Mina sidor eller kontakta
din region.
7. Rätt till registerutdrag
Som medlem har du rätt att få veta varifrån uppgifter om dig samlats in om du inte har lämnat dem
själv. Du kan ta del av vissa av dina personuppgifter via Mina sidor och du kan begära ett
registerutdrag. Läs mer om hur du praktiskt går till väga för att beställa ett registerutdrag under
Kontaktuppgifter dataskyddsfrågor
8. Rätten att få kännedom om automatiserade beslutsfattande och vad det innebär för den
registrerade
Personuppgifter i automatiserade beslutsfattande kan uppstå vid användandet av cookies som
finns på vår hemsida. I andra behandlingar är det alltid en handläggare som bekräftar ett
medlemskap eller gör kontroller av andra delvis automatiseradeprocesser.
9. Rätten att bli glömd
Om du valt att avsluta medlemskapet hos Fastighets så har du enligt rätten att bli glömd rätt att
kontakta förbundet och be oss radera alla dina personuppgifter. Om det inte av annan lagstiftning
kräver att vi sparar dem (exempelvis bokföringslagen) kan vi genomföra en radering av uppgifter i
digitala system/register. Det hanteras i så fall genom ett avtal med förbundet där villkoren för
raderingen regleras. För att använda dig av denna möjlighet kontaktar du vårt dataskyddsombud. Läs
mer under Kontaktuppgifter dataskyddsfrågor
10. Dataportabilitet
Du har rätt att flytta din data från ett företag eller en organisation till en annan. Det kallas
portabilitetsprincipen och innebär har rätt att få ut en fil i textformat för att kunna flytta med dig de
personuppgifter du själv lämnat till oss till annan organisation. I grunden handlar det om att du som
medlem fyllt i uppgifter i din medlemsanmälan och du kan hos Förbundet begära att få ut samma
uppgifter i enkelt format för att kunna lämna till annan part. Begäran om detta ska lämnas till
forbundskontoret@fastighets.se.
För att byta förbund inom LO finns en övergångsdatabas där informationen kan överföras åt dig om
du så önskar.
11. Rätten att få information om hur personuppgifterna skyddats om de överförts till ett så kallat
tredje land eller internationell organisation
Förbundet undviker överföring till tredje land (enkelt uttryckt utanför EU) i samarbeten med
leverantörer och har som villkor i biträdesavtal att detta inte få förekomma hos leverantören eller
underkonsulter. Läs mer under avsnittet: Hur vi hanterar personuppgifter
12. Rätten att klaga till Integritetsskyddsmyndigheten
Om du anser att vi förfarit felaktigt i fråga om dina personuppgifter har du även rätt att vända dig
med klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet för dataskyddsfrågor i
Sverige. Kontaktuppgifter till Integritetsmyndigheten hittar du på: https://www.imy.se/omoss/kontakta-oss/
Tänk på att skriftlig kommunikation med Integritetsskyddsmyndigheten e-post, vanlig post eller fax –
blir allmänhandling och kan komma att diarieföras.
Kontaktuppgifter dataskyddsfrågor
Hur vi arbetar med GDPR och personuppgifter på Förbundet
Fastighets är personuppgiftsansvarig och om du har frågor om hur vi arbetar med dataskyddsfrågor
eller hanterar dina personuppgifter vänligen kontakta oss via: forbundskontoret@fastighets.se eller
via telefonnummer 08-696 11 50.
Begäran om registerutdrag
För att begära ett registerutdrag, logga in på Mina sidor och använd
kontaktformuläret som finns där.
• Ska uppgifterna lämnas på papper kan en administrativ avgift tas ut och skickas i så fall till din
folkbokföringsadress.
• Begäran om registerutdrag hanteras löpande och lämnas inom en kalendermånad, om inte
utdraget innebär större administration då kan det ta längre tid och vi kontaktar i så fall dig.
• Du har rätt att göra en förfrågan om registerutdrag en gång per år, vid flera beställningar av
registerutdrag under ett kalenderår kan en administrativ tas avgift ut.
Dataskyddsombud
Förbundet har utsett ett dataskyddsombud som du som registrerad kan kontakta om frågor som rör
behandlingen av dina personuppgifter och dina rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen.
Förbundets utsedda dataskyddsombud hittar du här.
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
Om du anser att vi förfarit felaktigt i fråga om dina personuppgifter har du även rätt att vända dig
med klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet för GDPR i Sverige.
Kontaktuppgifter till Integritetsmyndigheten hittar du på: https://www.imy.se/om-oss/kontakta-oss/
Tänk på att skriftlig kommunikation med Integritetsmyndigheten – e-post, vanlig post eller fax – blir
allmänhandling och kan komma att diarieföras.
Den här informationen kan komma att uppdateras.
Förbundet förbehåller sig rätten att uppdatera den här informationen, eftersom vi regelbundet
utvecklar våra rutiner och system. Ibland sker också förändringar och förtydliganden i lagstiftning
vilket får till följd att processer och system behöver utvecklas eller förändras. Ändringar kommer att
meddelas på denna sida.
Senast uppdaterat: 17 mars 2025